Dag 5, 6 en 7 in Noorwegen. De kabelbaan en de husky tocht!

23 januari 2024 - Tromsdalen, Noorwegen

Even kijken waar ik gebleven was en even kijken wat we ook alweer allemaal mee gemaakt hebben, haha.

Zaterdag zijn we rustig opgestaan en hadden we niet perse iets op de planning staan. We zijn een stukje gaan touren en zijn de andere kant dan normaal eens op gereden. Kijken wat hier allemaal nog te beleven viel. Overal zijn de wegen echt prachtig mooi, ik blijf me elke keer weer verbazen over wat voor winter wonderland het hier is. Terwijl ik dit type zit een hele dikke bromvlieg mij lastig te vallen. En tijdens dat ik dit laatste schrijf denk ik, huh? Overleven die dingen het in -30??? Of zou die ook een kamertje hebben gehuurd in deze bnb...? Nou goed en weer door, haha. Na een ritje van een half uurtje komen we uit bij een soort dorpje die aan de zee ligt. De huisjes zijn erg schattig en niet zo heel erg groot. Het zijn eigenlijk allemaal een soort van berghutjes. Tuurlijk zijn er ook uitzonderingen hoor en zijn sommige wel veel groter of moderner. Ze hebben allemaal een ander kleurtje en lijken wat dat betreft totaal niet op elkaar. Verder is er weinig te beleven, het is stil en erg rustgevend. Het enige wat je hoort is het zeewater wat je zachtjes hoort.

Toen we weer terug reden besloten we ook de andere kant op te rijden. Het is namelijk een groot lang stuk aan de kust. Aan de andere kant viel er iets meer te beleven, hier zat zowaar een kleine supermarkt en een tankstation wat beide schrikbarend duur was. Maar dat terzijde. Toen we helemaal naar de andere kant waren gereden was daar een stuk zee zelfs bevroren! Dat heb ik echt nog nooit gezien. Wist ook niet dat dat überhaupt kon. Op de terugweg even getankt en langs het winkeltje geweest, deze was niet groter dan een ruime snackbar. Maar hier liepen zowaar mensen rond! Het was nog druk ook, nergens zie je echt locals namelijk. Dus dit verbaasde mij wel enigzins. Al hoewel, ik denk dat het ook gelijk een soort buurthuis was, er was een hoekje met koffie en thee waar een aantal mensen ook gezellig samen zaten.

Ik zie nu trouwens dat ik bovenstaande al kort had beschreven in de vorige blog, haha! Goeiemorgen... Naja hierbij iets uitgebreider. ;-)

Zondag was het weer wat helderder en zouden we richting Tromso gaan, naar de kabelbaan gaan. Die brengt je boven op de berg waarbij je prachtig uitzicht hebt over heel Tromso. We moesten wel een beetje op tijd gaan natuurlijk want Tromso is bijna een uur rijden plus dat de zon rond 13 uur al weer onder gaat. Nu wouden we wel graag rond die periode boven op de berg staan aangezien je dan een hele mooie zonsondergang hebt. Ah fijn, ik ben dus 's ochtends in badjas mijn haar aan het fohnen en ineens hoor ik Mikal: "Moyra! De eigenaar belde mij net! Er lopen 3 of 4 mooses rondom/vlakbij ons huisje, hij komt ons NU ophalen om te laten zien waar!!" Shit! Ik stond nog in mijn badjas en mijn haar was nog half nat. En nu denk je, ach... je bent toch zo aangekleed? Hahaha nee... In deze temperaturen heb je zoveel lagen aan dat het honderd jaar duurt voor ik eens keer klaar ben. Ik heb namelijk dagelijks aan: een hemd, een thermo shirt, een trui, een vest, een nek sjaalding die je omhoog kan trekken en mijn winterjas. Daaronder heb ik een thermolegging, een trainingsbroek en een ski broek. Daar weer onder heb ik, gewone sokken, thermo sokken, badstofsokken en snowboots. Daarnaast nog twee paar handschoenen over elkaar heen aan plus 1 muts. Nou voordat je dat dus allemaal aan hebt ben ik wel weer een kwartier verder. Ik heb dan ook maar even een paar lagen laten zitten anders moest die man ook zo lang wachten en die mooses wachten waarschijnlijk ook niet. Dus half aangekleed mee en inderdaad, 3 mooses! Ze waren heerlijk aan het chillen in de sneeuw en aan het knabbelen aan de bomen. Ze waren wel heel ver weg, dus ik kon ze alleen met de verrekijker goed bekijken. Maar wel ontzettend leuk om een keer in het echt gezien te hebben!

De planning was nu wel iets vertraagd en aangezien we ook nog moesten eten hebben we gauw een toast met pindakaas naar binnen gewerkt en zijn we op pad gegaan. Eenmaal onderweg scheen de zon echt prachtig op de bergen dus natuurlijk moesten we hier even stoppen en foto's maken. Ik zal de foto's zo weer even hier op posten!

Als je dan eenmaal weer in Tromso bent, in de bewoonde wereld merk je toch dat dat weer heel anders is dan waar wij verblijven. Overal auto's, toeristen, mensen, bussen, bouw verkeer etc. Verder hadden we namelijk nog weinig toeristen gezien. Zeker hier in de buurt niet. Mikal vertelde mij dat toeristen voornamelijk in Tromso verblijven en dan vanuit daar met bussen de uitjes doen. Ik moet zeggen dat ik ook gelijk weer klaar was met onze mede toeristen, haha. Er stond me een rij bij die kabel baan... Er waren meer mensen op het idee gekomen om rond zonsondergang naar boven te gaan. Achteraf bleek dat er 3 apparaten stonden waar je zelf kaartjes kon kopen. Maar dit wist niemand dus stond iedereen bij het verkooppunt waar één persoon achter stond... Verder zijn die uitjes dan ook nog eens knetter duur. 37,50 p.p. om een ritje naar boven en beneden te maken van nog geen 2 minuten, haha! Dit was de must see, dus tuurlijk doen we dit dan een keer! We zijn hier niet wekelijks. En boven ben je de kosten al gauw weer vergeten.

Boven kan je bij het gebouwtje van de kabelbaan blijven of nog een stuk door lopen en een soort klim de berg op doen. Dus wij liepen daar als twee michelin poppetjes, volledig ingepakt en wel verder. Zien we daar een paar meiden met blote benen een hele fotoshoot houden..... nou veeg mij maar op hoor. Ik zat al te klagen over mn linker groter teen die het behoorlijk frisjes kreeg. Verder werd ik er ook weer even aan herinnerd dat ik mijn sportschool abbonement niet voor niks heb en daar nodig weer eens gebruik van moest gaan maken.. Goeiedag hey, mijn koude linker teen had na die wandeling nergens meer last van, bloedheet met de tong op onze schoenen kwamen we boven aan. Wat een prachtig uitzicht! Ook deze foto's zal ik posten uiteraard. Na een paar uur boven op de berg te zijn geweest zijn we weer terug naar beneden gegaan en moest er nog even een souvenirwinkeltje opgezocht worden voor de standaard magneten en kaarten die verstuurd moesten worden. Nou echt, ik blijf me echt ontzettend verbazen hoe verschrikkelijk duur alles hier is. 5 kaartjes + 5 postzegels en 2 magneten, 36 euro!! Hoe dan?! Haha. Daarna wouden we nog even boodschappen doen aangezien we toch in de buurt waren maar helaas, het is zondag, dus alles is gesloten. Gelukkig hadden we nog wel eten liggen voor 2 dagen. Dus dit was geen ramp. Eenmaal terug in de bnb lekker rustig aan gedaan, gegeten en serie gekeken. Het is helaas de laatste paar dagen te bewolkt om het noorderlicht te zien, het is er wel... Alleen zit het achter het dikke wolkendek. Dus hierin geen spannende updates. Wel zei Mikal dat er een uitbarsting op de zon was geweest, wat betekend dat over 2 a 3 dagen deze te zien is op aarde in de vorm van heel erg sterk Noorderlicht! Mits het niet bewolkt is... Dus laten we hopen dat dit dinsdag of woensdag niet het geval is.

Maandag hebben we een erg rustige dag gehad. We waren beide best wel gaar van alle indrukken, de kou, het wandelen door de sneeuw en constant ergens naar toe. Dus vandaag heb ik lekker een stuk gewandeld met een podcast op, een boek gelezen, Mikal heeft zijn foto's bewerkt en samen hebben we spelletjes gedaan en een serie gekeken.

Dinsdag, dus vandaag! Was het dé dag van de husky slede tocht!! Ik had hier echt zoveel zin in, dat ik er gewoon slecht van heb geslapen afgelopen nacht. Constant wakker met het idee dat ik me verslapen had. We moesten namelijk wel wat eerder op staan dan normaal aangezien we een ferry moesten halen. Die ferry gaat maar 1 x in het uur. Dus als je dan te laat komt, dan kom je ook echt dik een uur te laat... Was uiteindelijk niet het geval en hebben dit netjes gehaald. We komen aan op een parkeerplaatsje waar al twee huskies liepen, 1 puppy van 10 weken oud, echt te schattig... Deze had ik echt zo mee willen nemen! En een wat oudere husky, deze was ook echt heel lief en sociaal. Kwam steeds tegen me aan staan. We moesten een soort van omgebouwde container in en kregen daar een extra warm pak, een soort onesie en snowboots. Eenmaal alles aangetrokken kregen we buiten een uitleg over de slee en hoe we deze moesten besturen. Er moet namelijk 1 iemand staan, die stuurt en remt en 1 iemand mag lekker lui gaan zitten haha. Na de uitleg gingen we naar het veld met alle huskies! Ooooooh zo lief en leuk! Ze hebben allemaal hun eigen hondenhok waar ze aan vast zitten met een soort ketting. We mochten zelf de harnassen om doen bij de honden en de honden naar de slee brengen. Ze leken eerst allemaal best rustig en kalm. Tot we de harnassen om begonnen te doen, toen kregen ze door dat we wat gingen doen en werden ze allemaal mega enthousiast. En wat een geluid komt er uit die beestjes, Puck is daar echt niks bij, hahaha. Ik mocht Meena als eerste het harnas om doen. Ik dacht dit zijn ze wel gewend, dus dit gaat vast makkelijk. Meena is denk ik de aller enthousiaste hond die er was want die ging oprecht alle kanten op en dacht zoek jij het maar even uit. Uiteindelijk na een houtgreep zat ze in het harnas. Achteraf bleek het de oudste hond daar te zijn, 9 jaar maar het meest actief haha. Zij mocht samen met een andere voorop, zij waren de leiders. In totaal hadden we 6 honden voor de slee en mochten we die dus allemaal zelf vast maken. Hoe meer honden er aan de slee gingen, hoe harder het geluid van enthousiasme werd... haha! Nou daar gingen we hoor, Mikal begon met sturen en remmen en ik mocht lekker zitten en genieten van het uitzicht. Wat een mega bijzondere ervaring zeg! Alle honden zijn zo ontzettend lief en sociaal. Ze willen allemaal aandacht van je en rennen het liefst de hele dag door. Na zo'n drie kwartier/uur kwamen we aan bij een klein hutje, hier hadden we even pauze, kregen we warme chocolade melk en een koekje. We waren trouwens met 5 slede's. 1 van de guide en dan nog 4 met daarop twee mensen. De groep was helaas vrij rustig en vroeg helemaal niks aan de guide, ik vond het juist wel leuk om meer te weten, hoevaak ze gaan, vanaf hoe oud ze mee mogen lopen, wanneer de honden met pensioen gaan, waar ze dan heen gaan, wat ze in de zomer doen etc. Dus dat weet ik nu allemaal haha. Daarna zijn we nogmaals 3 kwartier tot een uur op pad geweest. Het was echt magisch, het sneeuwde namelijk ook nog! Dit is iets minder fijn voor je ogen maar het gaf wel een heel mooi moment! Nadat we weer terug waren mochten een paar honden weer terug naar hun hondenhok en de rest bleef zitten voor de volgende tour. Ze doen twee tours op een dag. Ook zat er een lunch bij, hiervoor moesten we weer een stukje rijden naar de Kompa Bar, hier kwam ik letterlijk binnen gegleden aangezien ik meteen uitgleed door een stuk ijs wat vast zat onder onder m'n schoen, haha! De eigenaar moest erg lachen, die zal dit vast niet voor de eerste keer mee maken. Daar kregen we echt een heerlijke vissoep met als toetje een cinnamon cake! Na de lekkere lunch zijn we doorgereden naar de supermarkt, die was een half uurtje verder op, boodschappen gedaan voor de laatste twee dagen en daarna weer terug naar de ferry. Vanavond staan er pizza's op het menu. Die zitten nu op dit moment lekker in de oven. Het was ook een race tegen de pizza's, ik moet en zal deze blog eerder af hebben dan dat de pizza's klaar zijn. En volgens mij is dat aardig gelukt. Ze moeten nog 9 minuten!

Morgen hebben we nog geen plannen, ik wil graag nog naar een rendieren farm, dus wellicht dat we dat nog gaan doen en als het goed is wordt het morgen ook helder weer! Wat betekend dat we misschien op onze laatste avond ook nog heel mooi noorderlicht krijgen! Ik hoop het! Fingers crossed!

Helaas... Pizza's zijn op maar ik was nog niet klaar met controleren op spelfouten. Dus de pizza's hebben gewonnen...

Tot de volgende! :)

1. Mariëlle:
    23 januari 2024
    Prachtig wat een verhaal weer. Echt genieten.
  2. Bauke:
    23 januari 2024
    Wat beleef je weer veel en wat een mooie foto’s
  3. Bart:
    23 januari 2024
    Weer een heerlijk spontaan verhaal van opschrijve n zoals je het zou vertellen
    Las weer lekker weg.
  4. Pake en Oma:
    23 januari 2024
    Wat weer een mooi verhaal ,we genieten er erg van ,en jullie genieten daar ,ook weer mooie foto,s gr oma en Pake
  5. Rity:
    24 januari 2024
    Wat een belevenissen weer. We genieten met je mee
  6. Truus Ellenbroek:
    24 januari 2024
    ....... Wauwwww wat is het daar prachtig mooi!!
  7. Ineke Van Der Leij:
    Práchtig, práchtig, PRACHTIG!!!!!…..Moyra!
  8. Jenneke:
    26 januari 2024
    Ha Moyra. Leuk jullie reisverslag te lezen. Aangezien Mikal vertelt in plaatjes maakt dit jullie belevenis nog duidelijker. Ik heb ervan genoten.

Jouw reactie