15 days to go...

12 december 2018 - Apeldoorn, Nederland

Tjee, time is flying! Het is 11 december en mijn laatste maand in Nederland is alweer een tijdje in gegaan! (Het uitstel gedrag is trouwens nog steeds niet veranderd hoor, ik begon op 1 december met deze blog, haha)! Nog 15 dagen en dan is het eindelijk zo ver, dan zal ik op het vliegtuig stappen om weer een heel nieuw avontuur aan te gaan! Nu het zo dichtbij komt, merk ik dat de zenuwen af en toe een beetje beginnen op te borrelen. Wat grappig is, want dit had ik naar Australië helemaal niet? Misschien kwam dat ook omdat ik in 12 dagen al weg ging en niet eens de tijd heb gehad om er überhaupt over na te denken. Nu heb ik 4 maanden de tijd gehad om erover na te denken wat er wel allemaal wel niet mis kan gaan. Zo droomde ik van de week dat ik naar Amerika was gevlogen maar dat ik geen jas mee had genomen terwijl dat nog zo op het lijstje had gestaan en het was hartje winter, ook was ik vergeten cadeautjes mee te nemen voor de kinderen en ik was de kappersafspraak in Nederland vergeten, een en al chaos! Haha. Maar goed, ik dacht dat het nu wel even een mooi moment was om een kleine update te plaatsen. Aangezien Amerika nogal streng is, moest er namelijk ook nog het een en ander geregeld en gedaan worden.

Laat ik beginnen met het visum, hiervoor kreeg ik eerst een heel boekwerk aan papier uit Amerika opgestuurd die ik nodig zou hebben voor het visum. Toen moest ik een vragenlijst online invullen die nog 3 x langer was dan mijn verlanglijstje toen ik 5 was. Met vragen of ik ooit iemand onder dwang een abortus heb laten plegen of dat ik in een terreur organisatie zit of heb gezeten? Echt hele bizarre vragen. Alsof je als terrorist gaat invullen dat je een terrorist bent?! Niet heel snugger. Ik moest ook een aparte pasfoto laten maken, met Amerikaanse afmetingen, dus niet die gene die we in ons paspoort hebben zitten. 20 euro!! voor alleen een pasfoto!! Met een gouden randje erom heen. Oh nee wacht, die zat er niet om heen.. Oké, online was alles ingevuld en ingescand.

Ook moest ik geïnterviewd worden in Amsterdam bij de ambassade om te checken of ik niet voor de verkeerde redenen naar Amerika zou gaan en of ik weer van plan ben om terug te gaan naar Nederland. De laatst mogelijke afspraak die ik kon maken was om 09:40... excuse me? Ik woon niet naast de deur? Dus woensdag 21 november zat ik samen met Sebastiaan en mijn fantastische ochtendhumeur om 07:30 in de trein naar Amsterdam, ik kon me niet eens meer herinneren wanneer ik zo vroeg moest op staan (lang leve het horeca leven). Dus om 09:10 stonden we in de rij buiten bij de ambassade, ja er stond een rij inderdaad... Ze hadden een computer storing, dus wij hadden dat geluk dat we meer dan anderhalf uur buiten in 2 graden mochten wachten... Helemaal bevroren! Ik kom nog eens een keer in mn leven op tijd.. Toen moest ik vanaf buiten door het raam mn paspoort laten zien, om vervolgens weer naar een andere rij te worden gestuurd. (NOG STEEDS BUITEN). Kom je uiteindelijk binnen, moeten je schoenen, jas en allerlei andere dingen uit en af omdat je door zo'n douane heen moet en alles gecontroleerd wordt. Daarna door naar een of andere wachtruimte waar 4 kleine balies waren en heel veel andere nieuwe rijen die ik mocht gaan trotseren. Eerst stond ik in de rij voor de aanmelding, daarna mocht ik in de rij voor een nummertje en met dat nummertje stond ik weer in de rij voor het interview. Al met al was ik ook weer makkelijk 2 en half uur binnen. Wat een chaos daar... Oja wat ook nog even suf was was dat ik bij de aanmelding een snelhechter kreeg met daarin allemaal vol geschreven a4tjes over wat mijn rechten in Amerika zijn. En dat ik die dus in de tussentijd even moest doorlezen. Ik zag die hele lappen tekst en dacht ach zal vast niet zo dringend nodig zijn. Kom ik bij dat interview, vraagt de mevrouw: heb je het boekje gelezen? Ik met vol overtuiging: jaa! Zegt ze: "Mooi! Noem eens een paar rechten op?" Uuuuh ja shit... heb uiteindelijk wat dingen uit mn mouw geschud en er een verhaal van gemaakt waarvan ik wist dat dat regels waren van de au pair organisatie. En thank god! Dat was goed... oeps.. volgende keer zal ik weer braaf mn boekje lezen.. maar mn visa was approved! Daarna moest ik mn paspoort achterlaten, die werd een week later opgestuurd MET visum erin. Die is gelukkig goed aangekomen vorige week woensdag. Dus ik ben helemaal ready to fly!

Niet helemaal ready natuurlijk, moet m'n huis nog inpakken, afscheid nemen en dat soort laatste dingetjes. Verzekering regelen, ook een klein belangrijk puntje. En 13 december heb ik mijn afscheidsborrel op mijn werk bij Gigant, wat ik echt heel erg jammer vind. Want heb het ontzettend naar mijn zin hier. Met heel erg veel leuke mensen en ook zou ik net meer verantwoordelijkheden hebben gekregen omdat er een collega weg is gegaan... Jammer! Maar dit is ook heel tof natuurlijk! Laten we dat vooral niet vergeten. Inmiddels ben ik wel tot de realisatie gekomen dat ik niet zo veel tijd meer heb, ik zat vanavond mijn agenda te bekijken en moest naar gaatjes zoeken om überhaupt in te gaan pakken. En ik had nog wel vrij gevraagd vanaf de 15e. He-le-maal vol gepland met van alles! Wel allemaal leuke dingen natuurlijk!

Ik heb trouwens ook al contact met een Tsjechisch meisje die ook au pair wordt en de 27e zal aankomen in New York! En dus samen de oriëntatie zullen doen. Dat is wel erg leuk, zo moesten we ook nog een online training doen over de ontwikkelingen van een kind van elke leeftijd, EHBO, contract regels en heel veel andere dingen. Maar dit was echt een mega grote training en je moest echt 100 duizend dingen lezen en bekijken. Zo was ik laatst 2,5 uur bezig geweest en toen dacht ik dat ik wel bijna op het eind moest zitten... Niet dus! Zat pas op 18%... Echt niet te doen. Maar goed, ook dat Tsjechische meisje had daar last van en dan kan je daar lekker samen over zeuren. Plus dat we elkaar straks al een beetje kennen als we aan komen! Ik heb vorige week trouwens ook mijn vliegdetails gehad. Ik vlieg op 27 december om 09:15 van Schiphol, wat betekend: om 06:15 in checken! Wat een feest... Dan zal ik als alles goed gaat om 11:55 lokale tijd (voor jullie 17:55) landen in New York, daar wordt ik op gehaald door de organisatie APiA (Au Pair in America) en naar het hotel gebracht. Daar krijg ik een kamer met 2 andere au pairs (die als het goed is, daar kijken ze naar, au pair zullen worden in mijn buurt). 'S middags krijgen we geloof ik gelijk les/informatie. 'S avonds krijgen we een tour door New York waarvoor je je op kon geven. En dan de volgende dag weer heel veel informatie en dan eindelijk na die dag vlieg ik 's ochtends om 06:30 (ook weer heerlijk op tijd) naar Raleigh! Waar mijn Host family mij komt ophalen! Ik ben heel erg benieuwd...

Verder heb ik nu niet echt meer hele spannende dingen te vertellen... En ik denk ook dat mijn eerst volgende blog in Amerika zal zijn! So exciting...

1. Bauke:
    12 december 2018
    Spannend en wel een leuke uitdaging. Amerika gaat je wel bevallen . Kijk al weer uit naar alle verhalen.
  2. Rity:
    12 december 2018
    Wat heerlijk weer. Kijk al uit naar je volgende schrijfsels. Geniet nog lekker van je laatste (drukke) dagen hier
  3. Mariëlle:
    12 december 2018
    nu nog even heerlijk hier genieten van de mensen om je heen en de kerstdagen met je familie en daarna gaan we je verhalen weer volgen in Amerika. Succes.
  4. Manon Loohuis:
    12 december 2018
    Wat een verhaal, leuk om te lezen :-) Geniet van je laatste dagen werken, feestjes etc :-) En succes met afscheid nemen.. We gaan je avonturen weer volgen! Groetjes Manon (Activity Int.)
  5. Yvette:
    12 december 2018
    Super leuk om je blog te lezen Moyra : ) En inderdaad wat spannend zeg, het Amerika avontuur gaat nu toch echt bijna beginnen! Leuk dat je al in contact bent met een andere au pair, erg gezellig! Er zijn verder geen andere NL meiden die tegelijk met jou vliegen helaas. Nou, heb je nog vragen, trek dan gerust aan de bel ok! Lieve groetjes vanuit het gezellige Enschede..(Activity International)
  6. Tante Cobi:
    12 december 2018
    Yes, tlme is flying....geweldig Moyra dat je weer een jaar tegemoet gaat van; nieuwe mensen leren kennen, nieuwe ervaringen opdoen, en in het verlengde daarvan, aan ons jouw belevenissen bloggen...ik kijk er naar uit!
    Ik wens je vanaf nu, veel rust!!! toe, een relexte vlucht en een hartelijk welkom in America...Liefs tante Cobi
  7. Tante Cobi:
    12 december 2018
    Hoi Moyra...effe een vraagje: ik krijg geen reacties te zien???
  8. Gerrie:
    12 december 2018
    Ven benieuwd naar je verhalen vanuit Amerika Moyra! Succes met de voorbereidingen!
  9. Angelique Veenhuizen:
    12 december 2018
    Leuk om je verhaal weer te lezen. Nu de laatste loodjes meid!! Enne..
    Niets vergeten he?
  10. Pake en Oma:
    13 december 2018
    hallo wat heb je het druk ,maar doe maar rustig aan ,het komt wel goed, uit gerust weg gaan ,en nog even genieten van fam ,en vrienden .we verwachten weer leuke verhalen .en gaan weer genieten van jou blog, en skype weer met jou ,maar eerst snel tot ziens oma
  11. Henrike van Tongeren:
    24 december 2018
    Wat een mooi verhaal. Wij kijken al uit naar de volgende. Lekker nog even genieten de komende dagen met de familie en dan is het zover.

Groetjes
    Yelena Syenna Henrike