Familie weekendjes

26 april 2017 - Penrith, Australië

Zo, daar was ik weer! Ik heb weer van alles mee gemaakt, beleefd en gezien de afgelopen twee weken!

Voor de meiden was het vakantie de afgelopen twee weken en er stonden twee familie weekendjes op de planning. Dit was mij al verteld in eerder mail contact toen ik nog in Nederland was. Het eerste weekend van de vakantie gingen we naar de familie van Jo in Duramana wat op 3 en half uur rijden afstand ligt. (Ja, dit is dichtbij!)

We gingen naar de ouders van Jo toe die een ontzettend groot huis hebben met van allerlei kamers, een groot stuk land en een prachtig uitzicht! De dichtstbijzijnde buren wonen een paar kilometer verderop. Ze wonen dus best wel afgelegen, als je boodschappen wil doen moet je eerst drie kwartier rijden. (voor mij zou dit één groot drama zijn omdat ik altijd nog zo'n 3 keer terug moet naar de winkel omdat ik altijd van alles vergeet.) En mochten ze een afspraak hebben in het ziekenhuis, moeten ze hier zeker een dagdeel voor uit trekken. Maar goed, hier kwamen ook haar zus, broer en achternichtje met man/vrouw en kinderen van 11 maand tot 8 jaar, dat was inderdaad wel druk ja.. En vooral 's nachts wanneer de kleine van 11 maand begon te gillen... (Ik had het geluk dat ze naast mijn kamer sliep, of nouja niet sliep.)

Ik moet zeggen dat ik mij best wel ongemakkelijk voelde en niet zo goed wist wat ik nou moest zeggen of doen. Je komt toch midden in een hele familie terecht waarbij iedereen elkaar goed kent en elkaar lang niet gezien heeft en dan voel je je toch wel een beetje een 'outsider' ofzo. De meiden speelden met hun neefjes en nichtjes, Jo en Phil waren met familie aan het bijpraten, dus dit was wel even ongemakkelijk voor me, ik voelde me een beetje nutteloos ofzo, haha.

Gelukkig nam Phil mij in de volgende dagen mee naar het land toe waar opa, zwager en Phil bezig waren om een (grote) boom om te zagen en in brokken te zagen voor de open haard. Hier heb ik bij geholpen om zware stukken boom te verslepen. Ik zag er daarna uit als een bouwvakker met vegen en strepen overal, maar ach, wat maakt dat uit, ik zit in Australië. Ook ben ik mee geweest naar een ander stuk land waar de broer van Jo werkt die de hele dag (6:30 - 22:30) voor 9 weken lang zonder weekenden op de tractor zit om het land om te ploegen en vervolgens nieuwe zaadjes in de grond te stoppen. Maar wat een enorm ding zeg! De wielen waren anderhalf keer zo groot als mij.. Ook mocht ik even een rondje mee rijden en vertelde die over alle technische apparatuur, wat blijkt, hij hoeft alleen maar de bochten te sturen, voor de rest doet de tractor alles zelf! heel cool! Ik had begrepen trouwens toen we daar heen gingen dat we alleen even van een afstandje zouden kijken in de auto... haha niet dus. Daar liep ik dan met m'n badslippers door het land heen.. Haha nee dat was niet comfortabel! Heb gister nog een splinter uit m'n teen moeten halen

Verder kon ik erg goed opschieten met opa, hele aardige man, betrok mij overal bij en kon erg leuk met hem praten en lachen, moest me wel goed focussen op het gesprek, want die spreekt met een accent dat wil je niet weten plus daarbij ook nog een hele hoop Slangs (speciale Australische woorden voor bepaalde dingen). Ik heb met hem een autorit gemaakt tijdens zonsondergang (prachtig!) en zijn in het weiland langs zijn koeien gereden om te tellen of ze er allemaal nog waren (paar dagen geleden had iemand het hek open laten staan dus alle koeien waren weggelopen). Maar wat een heerlijke autorit, raam open, wind in je haren, prachtige omgeving, echt ontzettend van genoten!!

Verder wou ik graag kangaroo's zien want die had ik nou nog steeds niet gezien. Ja dode... langs de zijkant van de weg :( heel zielig... Dus Phil nam mij op zondag middag een keer mee naar een stuk land waar niks mee gedaan werd om daar kangaroo's te zien, en daar waren ze, eindelijk! Ik denk dat ik er wel een stuk of 100 heb gezien! Heel tof! Wel van een afstand natuurlijk.

Ook was het dit weekend natuurlijk pasen, dit wordt hier echt ontzettend groot gevierd! Met cadeau's, veel paaseieren en chocola, een hoop familie (er kwam inderdaad nog meer!) en heel veel eten, wijn en bier! Het wordt hier eigenlijk hetzelfde gevierd als met kerst. Had ik niet helemaal verwacht haha. Maandag gingen we weer naar huis toe en had ik dinsdag nog lekker een dagje voor mezelf. Woensdag naar Beauty and the Beast film geweest samen met Georgia. Oja, en ik heb deze drie weken geen auto... die staat bij de garage omdat de vorige au pair een paar krasjes had gemaakt, nee ze had de halve auto gesloopt, dikke deuken enzo. Maar ik moet dus nu alles lopend doen.. Ik mis de auto...

Donderdag begon het volgende familie weekend en vertrokken we om 6 uur 's ochtends naar het vliegveld van Sydney toe. Ik snap trouwens niet waar die meiden de energie vandaan halen om 6 uur 's ochtends in de auto te schreeuwen, ruzie te maken met elkaar, te gillen en te zingen terwijl ik nog een paar uur als een dooie walvis voor me uit zit te staren en m'n ogen probeer te openen.

Goed, dit weekend gingen we naar Adelaide, naar de zus van Phil! We kwamen 's middags aan en hebben als eerste heeeerlijke fish and chips gegeten aan het strand (nee dat klopt, mijn healthy life style in Australia ligt niet helemaal op schema.) Ook kwamen we erachter dat ze hier Old Amsterdam kaas verkopen! Happy me!!!

De zus van Phil heeft twee kinderen, een jongen van 7 en een meisje van 9. Leuke kinderen! Heel veel het mens-erger-je-niet spel mee gespeeld. haha! Vrijdag zijn we naar het strand toe geweest en hebben we cricket met de familie gespeeld en een strandwandeling gemaakt, heel mooi strand, maar je kan hier niet zwemmen, te veel haaien...  Zaterdag zijn we naar het zwembad geweest en 's middags naar een boeren markt. En dan de zondag, het hoge hoogte punt!! En zijn we naar een Wildlife zoo geweest een uurtje rijden verderop. De eerste 3 stappen die ik daar binnen zette stond ik al met beide voeten vol in de kangaroo poep maar dat maakte me niks meer uit, ik was d(r)ol gelukkig!! Ik zag overal kangaroos! En ik mocht ze eten geven en aaien! Ik voelde me weer even een klein springend kind die samen met haar pake naar de kinderboerderij ging en alle kippen, geitjes en koeien mocht aaien en eten geven! Zo ontzettend leuk die kangaroo's, verder was er ook een koala aai-10-minuten. Die beesten... ze zijn zo grappig! (en lui). Ze krijgen 2 x per dag eten, ze eten voor 10 minuten en gaan vervolgens weer slapen voor de rest van de dag. (Ik geloof dat ik in het verkeerde lichaam zit, mag ik ook een koala zijn?) 's middags nog even in het dorpje rond gelopen en naar het strand geweest waar we van dichtbij een zeehond rond zagen spartelen en spelen. Zó dichtbij! En in het wild! Écht wauw! Maandag was het helaas al weer tijd om terug te gaan naar Sydney.. Ik heb dit weekend ontzettend veel lol gehad, weer veel nieuwe dingen gezien en kon erg goed opschieten met deze familie! Het was écht een leuk en gezellig weekend!

Dinsdag was het Anzac day! Dat is een nationale feestdag waarbij ze terug denken aan de wereld oorlog. Ik zou samen met een ander meisje (ook een au pair) naar Sydney gaan om het te vieren. We gingen met de trein en ik wilde mijn OV kaart opladen maar m'n (Australische) bankpas zei dat m'n pincode incorrect is en na 2 x proberen gaf die nog steeds het zelfde aan. Oké Leonie betaalde voor mij. In Sydney wouden we ergens gaan lunchen maar konden niks vinden dus na zo'n twee uur in de regen rond te hebben gelopen toch maar bij de plaatselijke chinees gaan zitten. Ik dacht: ik betaal gelijk ook voor Leonie, dan heb ik haar weer terug betaald. En bij het restaurant kon ik contactloos betalen met m'n bankpas en dus geen pincode nodig, na 3 keer geprobeerd te hebben deed die het nog steeds niet, hoe kon dat nou? gister deed die het nog, en ik wist ook zeker dat er geld op stond. Leonie wéér voor mij betaald.. Genant! Gelukkig kon zij er om lachen. Toen door naar een apparaat van mijn bankpas om te kijken of die het daar wel deed. Gaf die weer 3 keer aan dat m'n pincode incorrect was, hoe kan dat nou!? Ik wist het echt zeker! En jahoor je raad het al, weg was m'n bankpas! Het apparaat gaf hem niet meer terug. Grr.. fijn! Gelukkig was het allemaal geen probleem omdat Leonie alles wel voor mij voor zou schieten. Dus we gingen op zoek naar een pub om Anzac day éindelijk te gaan vieren, overal was het erg gezellig met veel muziek en mensen. We hadden er zin in!! En jahoor daar kwam het volgende probleem, waar kom ik achter als ik naar binnen wil?! Geen ID bij me!!! En ik kwam dus nergens in... Daar ging de hele dag.. Voelde me vrij lullig tegenover de andere meiden (waren inmiddels met z'n drieën). Zoals mijn moeder het omschreef: Een échte Moyra-dag... Er bestonden al Moyra-acties, maar inmiddels ook Moyra-dagen. Ha-ha.

Vandaag (woensdag) zou mijn auto weer klaar zijn, niet dus, vrijdag pas... Ook heel fijn, zo kan ik de meiden niet wegbrengen en ophalen. Ook kan ik geen boodschappen en andere dingen doen omdat alles net een beetje te ver is en geen zin heb om overal als een oververhitte otter naar toe te lopen in de warmte. Ik ben dus hier 24/7 hard aan het duimen dat de auto sneller klaar is dan ze zeggen!!

Nou, dit was het dan maar weer voor nu! Voor de gene die nu lekker vakantie hebben, fijne vakantie! En natuurlijk heel veel plezier morgen op koningsdag!!

Ik zal morgen trouwens wat foto's van de weekenden hier op plaatsen of op Facebook!

Tot snel weer! :)

1. Ellen Schröder:
    26 april 2017
    Wat heb je een hoop gezien en gedaan in 2 weken zeg en geweldig alle dieren die je nu in het echt gezien hebt (ik heb ze ook op de foto's gezien op de telefoon van je moeder). Ik mis alleen de ontmoeting met een ander minder gezellig dier (haha die lekkere spin). Hopelijk heb je snel je bankpas weer terug en is de auto snel gemaakt. Leuk dat je ook een paar andere aupairs ontmoet hebt. Wat het weer betreft kun je heel wat beter daar zitten hoor, hier is het echt ijsberen weer. Geniet nog van je verblijf daar en hoop dat je nog veel mee mag maken
  2. Bauke:
    26 april 2017
    Wat weer een leuk verslag. Ik keek er al naar uit en je wordt steeds beter. Gisteren je vader te slapen gehad en natuurlijk over .......... Moyra en Golf gesproken. Geniet van je nieuwe ervaringen en contacten. Groet Bauke
  3. Cobi Koenders:
    26 april 2017
    Wat een belevenissen tijdens die 2 weken vakantie en leuk om zo ook kennis te maken met de familie. De foto's met de kangaro's en het koalabeertje had oma mij toegestuurd, leuk die aussie-dieren van zo dichtbij te zien. En leuk dat je nu wat meer contacten hebt voor gezelige dagjes uit. Geniet verder en dank voor je prachtige verslag....'t is steeds weer genieten.
    Tanste Cobi
  4. Pake en Oma:
    26 april 2017
    Hallo lieverd ,wat weer een verhaal ,we hebben weer genoten .en veel mooi foto,s fijn dat je zo op genomen word bij deze fam ,en jij geniet met vole teugen , en wat een mooie herinneringen krijg je zo . Je pas alweer terug !! Gek he dat komt ons hele maal niet vreemd voor Ha ,ha gr en een dikke tut
  5. Gerrie:
    26 april 2017
    Hilarische avonturen doe je vaak zelf creeert Haha! Maar elke keer komt het goed. Leuk dat je een andere au-pair hebt leren kennen, volgens iemand die ook in Sydney was moet je anders gewoon de stad ingaan, het wemelt er van de backpackers die er vaak voor een half jaar naar toe gaan.
    Je treft het erg met de familie, ze nemen je overal mee naar toe. Dat jij nog eens afhankelijk van een auto raakt verbaast me . Geniet van alle moois en de bijzondere indrukken, stuur je nog even een foto van een kangoeroe:Walibi voor Stef? xxx Gerrie
  6. Pake en Oma:
    26 april 2017
    Pake heeft weer smakelijk gelachen ,
  7. Angelique Veenhuizen:
    27 april 2017
    Hoi moyra! Weer een fantastisch verhaal! Zo te horen heb je het erg naar je zin. Quals weer zit je er ook goed want het is hier nu erg koud. Heel veel plezier!!!!!!
  8. Charlotte:
    27 april 2017
    Lieve Moy, je bent weer goed op dreef. Leuk om te lezen! En je bent naar Beauty and the Beast geweest, hoe vond je hem?
    En die dieren die je allemaal gezien hebt, wat cool! Dat wist ik nog niet, ik dacht alleen kangoeroes! Nou dikke kus hè en tot snel op WhatsApp xxxx
  9. Bart:
    28 april 2017
    hoi Moy,
    Heb weer stiekem zitten grinniken bij jouw avonturen daar. ik zie het gewoon gebeuren allemaal. Ik voel gewoon jouw schaamte als die Leonie weer voor je moet betalen. Maar zo erg is dat toch niet, jij weet dat je het terug gaat betalen dus niks loos, toch?

Gelukkig heb ik je ook nog even aan de telefoon gehad eergisteren, al was dat om een meer vervelende reden. Maar wel meteen een boel gehoord over je leven daar. Was leuk om effe bij te kletsen.

ik hoop dat het buikprobleem gauw over is en anders hup eruit, die blindedarm. want dat zal het toch wel zijn. Het is alleen een twijfelaar, hij douwt nooit effe goed door.

Sterkte ermee en ik kijk alweer naar jouw volgende verhaal.

je pa xxxx ;)
  10. Tusker Donna:
    30 april 2017
    Wat een mooie ervaring 'eventjes' naar fsmilie en daar zulke mooie dingen zien en beleven. Ben ook echt jaloers op al die diertjes die je gezien hebt!! Lekker de foto's delen met de rest ze zijn onwijs gaaf geworden! Na t lezen van dit verhaal had ik toch weer even een klein mis momentje van de moyra-acties/dagen haha! Altijd wat te beleven met jou. Nu moeten we t delen op whatsapp dat gaat gelukkig ook prima. Maaar binnenkort toch maar weer even bij beppen met videobellen??
    Heeele dikke knuf