How is it going?!

11 april 2017 - Penrith, Australië

Helloooo there!

Daar was ik weer.. Ik heb nou niet echt heel veel spannende avonturen mee gemaakt de afgelopen anderhalve week om weer over te schrijven. Wel heb ik heel veel vragen gehad hoe het met me gaat, of ik een beetje op m'n plekje zit hier en nog veel meer! Zo heb ik vandaag bijvoorbeeld 4 appjes gehad van hoe het met me ging. Dus ik dacht, laat ik even een update doen en laat ik alle vragen opschrijven en ze hier beantwoorden zodat iedereen het in één keer weet! Dus bij deze:

"Hoe gaat het nu met je?"

Het gaat goed met mij! Ik begin steeds meer te wennen en in het dagelijks ritme te komen, het opstaan blijft wel een lastig dingetje, zo heb ik me van de week al een keer verslapen en werd ik om 7:39 wakker terwijl ik om 7:30 hoor te beginnen. Jup, door mn wekker heen geslapen!! (Kan de jetlag niet meer de schuld geven hè?) Binnen 3 minuten stond ik aangekleed en wel toast met Nutella te smeren voor de meiden. Gelukkig vonden de ouders het niet erg! Jo maakte er een grapje van en vroeg of ik bad traffic onderweg had gehad! (mijn appartementje is 4 meter van ze vandaan) En nu heb ik een nieuwe wekker van Phil gekregen zodat ik er niet meer doorheen kan slapen... haha!

"Hoe ziet een dag/week er voor jou uit en wat doe je dan?"

Ik ''werk' (het voelt echt niet als werk hoor!) van maandag t/m vrijdag. Maandag start ik om 7:30 en begin ik met ontbijt te maken voor de meiden en ze te laten eten. Daarna lunch voor Georgia maken voor op school en haar tas inpakken. Als ik dat heb gedaan ga ik zelf ook ontbijten. Na mijn ontbijt zitten de meiden voor de tv en ruim ik de keuken en eettafel op, gooi ik de was in de wasmachine, maak ik de bedden van de meiden op en vouw ik de droge was van de waslijn op om vervolgens samen met de meiden de kleren in hun kasten te leggen en daarna ze de tanden te laten poetsen.

Na dit allemaal gedaan te hebben is het vaak al tijd om naar school te gaan. Om 8:30 breng ik samen met Winnie, Georgia naar school. Daarna samen met Winnie door naar de supermarkt om wat boodschappen te doen en weer terug naar huis. Thuis hang ik de was uit de wasmachine op de waslijn. De rest van de dag speel ik wat spelletjes met Winnie, lezen we boekjes, kijken we een film of gaan we naar de speeltuin toe.

Als het 15:00 is halen we Georgia weer op. Maandag is Library-day, (we hebben samen bepaalde dagen gemaakt, dit vind ik zelf fijn om de structuur er in te hebben met wat ik met ze kan doen en ik merk dat het de meiden ook rust geeft, omdat ze weten wat er komt en waar ze naar toe kunnen leven, dinsdag is hun favoriete dag!) dus vanuit school gelijk naar de bibliotheek en 's middags kijken we een film met zn drieën. Om 17:00 stop ik ze in bad en ga ik ondertussen koken. Om 17:45 eten samen met de meiden. En dan om 18:30 zit mijn 'werk' er weer op en mag ik doen en laten wat ik wil, vaak blijf ik nog even hangen en ga ik rond een uur of 20:00 naar mijn appartementje om te videobellen een film te kijken of gewoon op tijd te slapen! ;-)

Dinsdag woensdag en donderdag gaat Winnie naar de daycare, dus op die dagen nadat ik Georgia heb afgezet bij school rij ik door naar de daycare en zet ik Winnie daar af. Daarna heb ik vrije tijd van 9:00 tot 14:00!

Dinsdag is baking-day en maken we koekjes, cupcakes of wat dan ook! Woensdag is creative-day en gaan we iets knutselen of tekenen. Donderdag is drama-day, Georgia heeft na school dan drama-les dus dan hebben we niet veel tijd meer om iets anders te doen. En dan vrijdag hebben we park-day, dan gaan we na school naar de speeltuin toe om daar even uit te razen. Vrijdag is tevens ook de dag dat ik Winnie de hele dag heb, 's ochtends breng ik haar naar zwemles en voor de rest is deze dag het zelfde als de maandag. And there is the weekend! Dan ben ik lekker vrij en mag ik doen en laten wat ik wil. Uitslapen!

"Hoe gaat het nu met het auto rijden daar aan de linkerkant?"

Dat gaat erg goed! Zelfs met twee meiden achterin, en ja die maken echt veel geluid! Zo zette ik van de week 's ochtends een rustig Adele nummer op om even chill wakker te worden (ben zó geen ochtendpersoon..) en jahoor daar begon het, Georgia die begon met haar nieuwe blokfluit mee te spelen op het (wat rustig moest zijn) Adele nummer, echt knettervals!! En Winnie zingt (krijst) er keihard doorheen: "RUDOLPH THE REDNOSED REINDEER! HAS A VERY SHINY NOSE!" Oh my.... Ik heb ze vriendelijk mede gedeeld dat mn oren een beetje zeer deden van al dat geluid.... Goodmorning!

Maar ik heb al niet eens meer door dat ik aan de 'verkeerde' kant van de weg rijd. Vind het rijden hier zelfs makkelijker dan in Nederland. Bij alle kruispunten en wegen staat heel duidelijk aangegeven of je Give way moet geven of niet, oftewel voorrang geven, zo hoef ik niet na te denken over welke kant ik nou voorrang moet geven. Ook rijden hier nauwelijks tot geen fietsers dus daar hoef ik geen rekening mee te houden, echt ideaal! Fietsen is hier sowieso levensgevaarlijk, ze hebben hier namelijk geen fietspaden, dus langs een weg waar er 90 km p/u wordt gereden daar rijd je gewoon met je fietsje naast! Wel met een helm, dat is verplicht hier, maar bizar hey! En wat ik ook gek vind is dat het stoplicht niet voor je neus staat, maar aan de overkant van de straat, daar ben ik soms wel mee in de war dat ik niet in de gaten heb naar welk stoplicht ik nou moet kijken en een hoop getoeter achter me heb omdat het stoplicht al lang op groen staat. I'M SO SORRY!!!

"Heb je al nieuwe mensen ontmoet om samen leuke dingen mee te doen?"

Nee nog niet echt, ik wou mij eerst even rustig settelen hier en in het ritme komen en daarna pas vrienden te gaan zoeken (haha! Dat klinkt best sneu). Ik heb gister hier en daar wat op van die speciale Facebook accounts speciaal voor au pairs om andere au pairs te ontmoeten wat gepost, maar daar heb ik nog geen reacties op gehad. Ik zit niet in een hele bekende buurt met veel au pairs helaas. Wel kwam vorige week de vorige au pair van dit gezin langs en ook een vriendin van haar die hier ook in de buurt au pair is dus daar kan ik wel contact mee opnemen! Ook ga ik de tennis competitie hier spelen dus dan zal ik ook weer nieuwe mensen gaan ontmoeten!

"Wat doe je in je vrije tijd?"

Op de dinsdag woensdag en donderdag heb ik van 9:00 tot 14:00 tijd voor mezelf en probeer ik daarvan 2 x in de week te zwemmen (baantjes trekken) te skeeleren of te hardlopen. Ik ga naar het winkelcentrum toe, zit hier 500 meter verderop, een hele grote met erg leuke winkels! Ik kijk Nederlandse programma's terug, boodschappen doen of nog even een extra uurtje slapen! Is wel nodig af en toe.

In het weekend kan ik lekker uitslapen en mag ik doen wat ik wil, ook mag ik gewoon bij de familie zijn! (Ben namelijk ook gewoon een gezinslid, zo wordt ik wel gezien, super fijn! Zijn heel erg aardig voor me. Voel me echt thuis hier.) Zo ben ik afgelopen weekend met Phil wezen auto rijden om wat extra te oefenen voor in de bergen en om natuurlijk wat meer te zien van Australië, Phil moest wat bestellingen voor zijn werk af leveren bij klanten en zo zijn we een aardig stuk wezen rijden! (lees: de hele dag!)

zo zie je ook een hoop verschillende huizen/mensen ontmoet, van ontzettend rommelig en verslonst huis, tot aan een geitenboerderijtje, tot weer naar een kast van een huis in een prachtige buurt met 7 (!!!) auto's voor de deur, inclusief een grote oude leger ambulance uit de oorlog omgebouwd als camper.. Dit waren twee mensen die geëmigreerd zijn vanuit Engeland. Wat wel grappig is, als je dan zo met wat mensen praat en verteld dat je uit Nederland komt, heeft iedereen wel wat met Nederland, de een heeft een Nederlandse achtergrond, de ander heeft er familie of vrienden wonen en weer een ander gaat er op vakantie in november!

Daarna zijn we nog naar de oude buren van Jo en Phil geweest. Deze man heeft ongeveer 200 vogels thuis!! Ik keek mijn ogen uit! En dan heb ik het niet over duiven ofzo hè, maar over fel gele, rode, paarse, groene, blauwe vogels vanuit India, Amerika, Nieuw Zeeland en ga zo maar door. Met allemaal hun eigen hokjes, voer en verzorging. Hun tuin was voor mij 1 grote vogeldierentuin! Geweldig! Om vervolgens binnen nog eens kennis te maken met Molly, de grote papegaai die praat... Laatst waren hun bijvoorbeeld een dag niet thuis geweest en 's avonds vroeg ze aan Molly: "Did you had a good day?" waarop Molly de papegaai antwoordde: "NO!" waarop de eigenaresse weer reageerde: "Oh okay, what have you done today?" En Molly weer antwoordde: "NOTHING!" Hahaha, ja dat vind ik dan wel humor. En toen ze Adele muziek op zette ging Molly heel sierlijk met haar vleugels zwaaien alsof ze aan het dansen was. Schijnt ze dus altijd te doen op de muziek van Adele. Oké ik dwaal af nu. Maar ik mag dus in mijn vrije tijd doen en laten wat ik wil. Ze zijn erg flexibel en alles mag en kan! Erg prettig!

"Mis je thuis al?"

Nee, heel eerlijk gezegd mis ik thuis nog niet, wat ik dus eigenlijk wel een beetje verwacht had dat ik het al zou missen. Maar ik zit hier lekker op mijn plekje en heb het tot nu toe erg naar mijn zin. En tuurlijk zullen er momenten komen dat ik het even moeilijk ga krijgen. Maar zoals mij gewaarschuwd werd door de organisatie dat ik huilbuien kon krijgen uit het niets de eerste 3 weken of een cultuurshock zou hebben.. Ik heb er geen last van hoor! En met alle elektronische apparaten die we nu hebben kan ik video bellen met vriendinnen, mijn ouders en heb zelfs geSkyped met mijn pake en oma! Wat wel even uitzoeken was voor hun hoe dat nou allemaal werkte! Maar het is gelukt! Trots! :)

"Zijn er veel verschillen met Australië en Nederland?"

JA! Het weer!!! Hahaha, nee ik moet zeggen, de verschillen zijn niet zo heel groot (behalve het weer dan ;-) ). Ik zal een aantal dingen op een rijtje zetten waarvan ik vind dat ze wel echt verschillen met Nederland!

1. De mensen zijn hier een stuk aardiger en relaxter. Ze hebben de tijd hier. (behalve in het verkeer.) Ook zijn Australiërs een stuk gastvrijer, ik denk dat dit komt door de afstanden hier!

2. Je krijgt bij de supermarkt wel gratis plastic zakjes voor je boodschappen en ze worden zelfs in gepakt voor je!!! Dat is pas ideaal!

3. Het auto rijden is dan natuurlijk aan de linker kant, en de stoplichten aan de overkant!

4. Op school, maakt niet uit of het de basisschool is of middelbare school, ze dragen hier allemaal een school tenue!

5. Er zijn hier iets meer insecten en beestjes dan in Nederland. Zo heb ik al een aantal kakkerlakken (zijn ook wat groter dan in NL) gevangen. Kakkerlakken vinden ze in mijn gezin trouwens een érg grappig woord en gebruiken deze naam zelf ook voor de beestjes!

6. Iedereen vraagt hoe het met je gaat als ze je gedag zeggen, maakt niet uit wie of waar. Dus bijvoorbeeld bij de kassa in de supermarkt vraagt de cassière: "hey how are you?"

7. Ze zijn hier wel een beetje lui met praten, ze korten dus echt heel veel woorden in. Een fiets bijvoorbeeld, dat is een pushbike (want het heeft geen motor en je moet het zelf pushen. Dus een pushbike) en dan maken ze er ook nog is pushy van! dus de bycicle is een pushy.. Ja, snap jij het? Nee ik niet.

8. Veel Australiërs zijn heel positief in gesteld en zul je ook niet snel horen schreeuwen. Behalve Georgia en Winnie dan, die kunnen echt gillen als speenvarkens af en toe als ze gek aan het doen zijn en boos zijn op elkaar.

9. Nouja en wat dan ook natuurlijk verschillend is, is het geld, ze hebben hier de Australische dollar. 1 AUD is 0,70 cent in Nederland. Ik wordt hier ook nog is een rekenwonder doordat ik alles aan het omrekenen ben.

10. Ook een duidelijk verschil, is het tijdsverschil met NL! Toen ik hier aankwam 3 weken geleden was het tijdsverschil 10 uur. Nadat jullie naar de zomertijd zijn gegaan en wij hier naar de wintertijd is het tijdsverschil nog maar 8 uur! Ik moet zeggen dat dat wel lekker is, zo heb ik vanaf ongeveer 16:00 weer contact met Nederland.

11. Oja en de seizoenen natuurlijk! Ik ga de winter in en jullie de zomer! Zo had ik ook nog een grappig momentje met Georgia die mij vroeg om te raden wat de tweede naam was van Winnie. De naam was een maand in de herfst en het begon met de 'M'. En ik maar na denken, want ik kon er maar niet op komen, ik dacht dat ik misschien de namen van de maanden verkeerd had in het Engels. Totdat ik er natuurlijk achter kwam dat May in de herfst is hier. En niet in de lente.... Smart!

Oke goed, ik ga er maar weer eens een eind aan breien. Is weer veel langer geworden dan gedacht! Mochten jullie nog meer vragen hebben! Stel ze gerust! Dankjulliewel voor de leuke reacties weer op mijn laatste blog! Ik wordt erg blij van al die lieve reacties!

Tot gauw!

1. Bauke:
    11 april 2017
    Goed om te horen dat je het naar het zin hebt. Wij missen je wel hoor want anders waren we naar Duitsland gegaan. Maar geniet van de ervaringen en snel tot .........
  2. Ellen Schröder:
    11 april 2017
    Wat een uitgebreid verhaal weer, maar zo krijgen we een heel goed beeld hoe je leven daar in Australië is. En wat fijn dat het zo goed gaat. Wat het geld betreft nog geen munt tegengekomen met formule 1 rijder van Australië? Maar probeer vooral ook te genieten van je verblijf daar.
  3. Ellen Schröder:
    11 april 2017
    En wat het weer betreft kun je beter daar blijven
  4. Cobi Koenders:
    11 april 2017
    Leuk om te lezen hoe jij en de 2 dames de doordeweekse dagen doorbrengen en hoeveel tijd je voor jezelf overhoudt om je eigen dingen te doen. Die contacten komen ook wel, je bent er tenslotte nog maar 3 weken. Geniet verder....tante Cobi
  5. Rity:
    11 april 2017
    Wat een heerlijk verhaal Moyra, fijn om zo met je mee te leven en goed te horen dat je je plekje hebt gevonden. Wat een geweldig gezin heb je getroffen. Daar mag je blij mee zijn. Kijk weer uit naar je volgende up-date.
    Geniet van al het moois en leuks dat je ziet en meemaakt. Dikke kus
  6. Roger en Wieke:
    11 april 2017
    Super leuk om allemaal te lezen Moyra!! Fijn dat je het naar je zin hebt! We missen onze oppas wel een beetje hoor... ;-) Groetjes Wieke
  7. Bart:
    11 april 2017
    Wat een mop dat je meteen een nieuwe wekker van Phil krijgt als je je verslaapt. Wat heb je nog meer nodig? haha.

Leuk zo, met al die antwoorden op de vragen. alleen, nu weet ik niks meer te vragen, fraai hoor. Oh ja, toch nog wat, hoe warm was het dan toen je die hittestuwing kreeg bij het tennissen. Het is toch winter nu daar. Is het nog steeds meer dan 30 graden dan? of was het gewoon omdat je effe niet tegen je verlies kon? ;)

En lukt het je een beetje om die twee apen in bedwang te houden?

liefs en knuffel van je pa xxx
  8. Angelique Veenhuizen:
    11 april 2017
    Wat een super leuk verhaal weer! Mocht je je gaan vervelen dan ga je maar een boek schrijven. Of het dagboek van Anne Moyra. Haha. Misschien is dat een gat in de markt! (Leuk hè die Nederlandse uitdrukkingen)? Heb je die daar net zo veel als hier? Heel veel plezier meid
  9. Ineke:
    11 april 2017
    Hoi Moyra, zat me vandaag net af te vragen hoe het met je gaat daar aan de andere kant! Leuk om je verhaal te lezen en hoe goed het je gaat, top! Geniet ze! X
  10. Annette:
    Leuk leuk!!
  11. Mary:
    Lieve Moyra
    Wij leven erg met je mee en kijken met plezier uit naar ee volgende story. fijn dat je het naar je zin hebt en ga maar van die lekkere gevulde eitjes maken voor de paasdagen voor j
  12. Mary:
    12 april 2017
    Je tweede hands familie zullen zij vast waa
  13. Mary:
    12 april 2017
    Je nieuwe family.fijne paasdagen xxx
  14. Pake en Oma:
    13 april 2017
    We hebben het weer met veel plezier gelezen .en kijken al weer uit naar het vervolg .Vrijdag ook veel vragen beantwoord met het SKypen ,wat ook leuk is .wij geloven wel dat je geniet ,en wij met jou ,dit is toch een hele belevenis , .wat ze je niet meer af kunnen nemen .o hebben jullie daar ook Passen. Fijne daggen gr pake. N Oma
  15. Nikki:
    16 april 2017
    Hey Moyra! Super leuk om te lezen hoe je dagen zijn zo als au pair! Klinkt alsof je je draai al aardig te pakken hebt. Begin je ook al meer het locale accent over te nemen? ;-) goud om zo je verhalen te volgen. Geniet ervan!!! Xx Moyra
  16. Mariëlle:
    17 april 2017
    Wat kun jij mooi vertellen zeg, heerlijk om te lezen. Geniet er van.